Saturday, October 30, 2010

Yang Manakah kita?

Assalamualaikum wbt
Seorang anak mengeluh pada ayahnya mengenai kehidupannya dan menanyakan mengapa hidup ini terasa begitu 
sukar dan menyakitkan baginya. Ia tidak tahu bagaimana menghadapinya dan hampir menyerah kalah dalam kehidupan. Dia sudah letih untuk berjuang. Baginya, setiap kali satu masalah selesai, timbul masalah baru.
 

Ayahnya, seorang tukang masak, membawanya ke dapur. Dia mengisi 3 periuk dengan air dan meletakkannya di atas api. Setelah air di dalam ketiga-tiga periuk tersebut mendidih, dia menaruh lobak merah di dalam periuk pertama, telur di dalam periuk kedua dan dia menaruh serbuk kopi di periuk terakhir. Ia membiarkannya mendidih tanpa berkata-kata. Si anak tertanya-tanya dan menunggu dengan tidak sabar, memikirkan apa yang sedang dikerjakan oleh ayahnya. 

Setelah 20 minit, si ayah mematikan api. Ia menyisihkan lobak dan menaruhnya dimangkuk, mengangkat telur dan meletakkannya di mangkuk yang lain, dan menuangkan kopi di mangkuk lainnya. Lalu ia bertanya kepada anaknya, "Apa yang kau lihat, nak?"
 "Lobak, telur, dan kopi" jawab si anak. 

Ayahnya mengajaknya mendekati mangkuk dan memintanya makan lobak itu. Ia melakukannya dan merasakan bahawa lobak itu terasa enak. Ayahnya lalu memintanya mengambil telur dan memecahkannya. Setelah membuang kulitnya, ia mendapati sebuah telur rebus yang mengeras. Terakhir, ayahnya memintanya untuk minum kopi. Ia tersenyum ketika menghirup kopi dengan aromanya yang harum semerbak. 

Setelah itu, si anak bertanya, "Apa erti semua ini, Ayah?"

Ayahnya menerangkan bahawa ketiganya telah menghadapi kesulitan yang sama, perebusan, tetapi masing-masing menunjukkan hasil yang berbeza. Lobak sebelum direbus kuat, keras dan sukar dipatahkan. Tetapi setelah direbus, lobak menjadi lembut dan lunak. Telur sebelumnya mudah pecah. Cangkerang tipisnya melindungi isinya yang berupa cairan. Tetapi setelah direbus, isinya menjadi keras. Serbuk kopi mengalami perubahan yang unik. Setelah berada di dalam rebusan air, serbuk kopi merubah air tersebut.
 

"Kamu termasuk yang mana?" tanya ayahnya. "Air panas yang mendidih itu umpama kesukaran dan dugaan yang bakal kamu lalui. Ketika kesukaran dan kesulitan mendatangimu, bagaimana kau menghadapinya? Apakah kamu lobak, telur atau kopi?"
 

Bagaimana dengan KITA?
 

Apakah kita adalah lobak yang kelihatannya keras, tapi dengan adanya penderitaan dan kesulitan, kita menyerah, menjadi lembut dan kehilangan kekuatanmu.
 

Atau... Apakah kita adalah telur, yang awalnya memiliki hati lembut, dengan jiwa yang dinamis? Namun setelah adanya ujian, patah hati atau kegagalan menjadikan kita keras dan kaku. Dari luar kelihatan sama, tetapi apakah kita menjadi pahit dan keras dengan jiwa dan hati yang kaku?
 

Ataukah kita adalah serbuk kopi? Serbuk kopi merubah air panas, sesuatu yang menimbulkan kesakitan, untuk mencapai rasanya yang maksimum pada bersuhu 100 darjah Celcius. Ketika air mencapai suhu terpanas, kopi terasa semakin nikmat. Jika kita seperti serbuk kopi, ketika keadaan sekeliling menjadi semakin buruk, kita akan menjadi semakin baik dan membuat keadaan di sekitar kita juga menjadi semakin baik.

Yang manakah kita,ya??

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, dan beri Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
(Al baqarah 286)


Pisang & Hati♥

Fateema, guru kelas tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari… Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci. Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastik berisi pisang masing-masing.


Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.
"Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Fateema. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.


Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Cikgu Fateema sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Fateema.


Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk .

"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati.Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu"  beritahu Cikgu Fateema.

Cikgu Fateema mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup.. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik daripada membenci..!!
PENGAJARAN DI SEBALIK CERITA:
  • Jangan simpan dendam, kebencian dan apa-apa perasaan yang mazmumah di dalam hati. Seperti pisang yang hitam dan membusuk, begitu juga hati kita. Pelihara kesucian hati dengan mengingati-Nya dan sentiasa memaafkan. ^_^
  • Jauhi perasaan hasad dengki, menjadi batu api, cucuk menyucuk kepada orang lain dan kawan sendiri, selalu mengadu-ngadu dan membuat fitnah atas perkara yang remeh dan kecil. Kerana KAMU akan sentiasa dipandang hina dalam hidup.^_^


Ayuh berusaha!! 

Wednesday, October 27, 2010

::tips pelajar cemerlang menurut Al quran::

"Exam dah dekat?? macam mane ni?? blaja dah blaja.. tp x masuk2.. hurm... risaunye!!!" Risaukan bile statnye study week ni.

Haa..apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, (23,Al Quran)

1.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]

Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

2.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati

"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]

Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

3.Prioriti.mengutamakan apa yang lebih utama

"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]

Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan.

Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.

Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.

4.Prihatin sesama kita

"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]

Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.

5.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan

"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]

Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.

Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.

6.Jujur dan amanah

" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]

Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?

Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

7.Tepati waktu 

"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]

Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.

Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.

" Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]

" ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]

"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201]

"Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]

ALL THE BEST EVERYONE!!!

Saturday, October 23, 2010

get back up

sometimes in life when you fall down,
and you feel like you don't have the strenght to get back up,
do you think you have hope??

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...(ini merupakan kali pertama menulis entry di di blog ini...)

kadang-kadang ramai diantara kita rasa diri kita begitu tak sempurna...seringkali membanding-bandingkan diri sendiri dengan orang yang jauh nampak lebih sempurna dari kita....kita lupa untuk bersyukur, kita selalu mengeluh...bahkan ada pula yang sehingga menyalahkan takdir.....tanpa kita sedar....diri kita sebenarnya jauh lebih sempurna dari mereka yang lagi hebat ujiannya.....bila rasa sedih,down,kecewa....kita akan menangis...kita rasa seolah-olah tak mampu untuk melalui ujian yang diberi....sedangkan ujian yang diturunkan itu adalah ujian yang paling mampu kita pikul...kita lupa apa  saja yang datangnya dari Dia adalah yang terbaik untuk kita....

jika kau bersedih,down,kecewa,putus asa...
lihatlah manusia yang lagi hebat ujiannya dari kau...
kelak kau akan belajar betapa bersyukurnya watak yang kau pikul..
selamat berusaha untuk semua yang bakal menempuhi final exam.

video ini mungkin ramai yang dah tengok....mungkin dari video ini kita semua akan dapat rasa sesuatu...selamat menonton.=)


[sekian dari : NSA]

Thursday, October 21, 2010

Wonder why? Jom check kenapa doa kita tak dimakbulkan.

Pernah dengar tak? Allah perkenankan doa kita dalam 3 bentuk:


1) Allah perkenankan ketika itu juga.

2) Allah tidak perkenankan ketika itu tetapi Allah mengabulkannya di akhirat sana. Ada pendapat mengatakan Allah tidak makbulkan kerana Allah mengetahui yang kita mohon itu bukan terbaik untuk kita ketika itu.

"..but perhaps you hate a thing and it is good for you, and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah knows, while you know not." (2:216)

3) Allah menukarkan permintaan kita dengan diselamatkan daripada musibah yang menimpa kita. Kadar musibah itu sama dengan permintaan kita.

Hinggakan ada kisah di akhirat sana, ada seorang hamba ALLAH yang terkejut mendapat nikmat yang banyak. Rupanya itu merupakan doa-doanya yang tidak ALLAH makbulkan di dunia dahulu :) *sukenyeee :))





So sentiasalah bersangka baik dengan ALLAH dan banyak banyakkan berdoa.

Akan tetapi, kenapa ye doa kita ada tak dimakbulkan? Kita rasa sedih, hampa. Ingat lagi pesanan dari pesanan seorang ustaz;
" Jangan lakukan sesuatu yang boleh menghalang doa kita daripada diterima Allah"

Hmm betul tu..kita sendiri check tak, ada tak kita buat sesuatu yang menghalang doa kita sampai kepada Allah? Mungkin punca dari kita sendiri doa-doa kita tu tak dimakbulkan. Jom check!

10 sebab-sebab doa tidak diperkenankan oleh Allah 


1. Kita mengaku mengenali Allah tetapi tidak pernah menunaikan akan hak-hakNya dengan melaksanakan segala surahan-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya.

2. Kita mengakui menyintai Rasulullah tetapi tidak pernah sekali pun mengikuti sunnahnya.

3. Kita mengakui bahawa syaitan itu adalah musuh yang paling ketat tetapi masih patuh dan mengikuti segala hasutannya.

4.. Kita sering membaca kitab suci Al-Quran tetapi tidak pernah mengamalkan segala isi kandungnya.

5. Kita sentiasa berdoa supaya dijauhkan dari seksaan api neraka tetapi dalam masa yang sama kita masih melakukan maksiat dan dosa.

6. Kita sering mengumpat dan mendedahkan keaiban saudara seagama kita tetapi tidak pernah melihat kepada keaiban sendiri.

7. Setiap hari kita mendapat nikmat dan rezeki yang Allah beri tetapi tidak pernah sekalipun mahu bersyukur dan berterima kasih kepada-Nya.

8. Kita mengiringi dan mengebumikan jeazah di perkuburan tetapi tidak pernah mahu mengambil iktibar dari kematian itu.

9. Kita tahu dan yakin bahawa kematian itu pasti berlaku tetapi tidak membuat persiapan untuk menuju ke sana.

10. Kita sentiasa berdoa supaya dimasukkan ke dalam syurga dan ditempatkan bersama orang-rorang soleh tetapi tidak pernah berusaha mendapatkannya.



Sesungguhnya Allah berfirman:


Ertinya : Dan apabila hamba2-Ku bertanya kpdmu mengenai Aku maka (beritahu kpd mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa HAMPIR (kpd mereka); Aku PERKENANKAN permohonan org yg berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dgn mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.
[Al-Baqarah:186]


Ertinya: Dan Tuhan kamu berfirman: "BERDOALAH kamu kepadaKu nescaya Aku PERKENANKAN doa permohonan kamu. Sesungguhnya org yang SOMBONG TAKBUR daripada berdoa kepadaKu, akan masuk NERAKA JAHANAM dlm keadaan hina.
[Al-Mu'min:60]



Moga jadi ingatan buat saya sendiri dan lain2 :)

Tuesday, October 19, 2010

Dunia Bukanlah Matlamat

apabila dosa dianggap remeh
yang mengamalkan islam dianggap extreme
gara-gara dunia yang sangat "menyeronokkan"


tapi
lupakah kita
akan tiba satu detik dimana
tiada satu harta dunia mampu jadi bekalan
alam menjadi gelap gelita
kita bersendiri
hanya berteman amalan semasa hayat

ingatlah kawan
ketika itu
tiada lagi ibu bapa bisa membantu
tiada lagi BFF yg dulunya setia disisi
tiada lagi 'teman tapi mesra' sebagai pengubat duka
tiada lagi siapa-siapa
tiada lagi apa-apa
hanya kita sendiri
berbekalkan amalan semasa di dunia





ingatlah kawan
dunia ini bukanlah matlamat
tapi  hanya sekadar alat
untuk menggapai matlamat yang satu
ketika mengadap Illahi nanti.




with love
♥♥♥

Sunday, October 17, 2010

♥ Heart ♥

        Saya akan cerita serba sedikit tentang jantung. Banyak pelajaran berguna yang saya pelajari daripada jantung ini. Jantung ini berakhlak mahmudah (akhlak yang terpuji). Jantung amanah. Dia tidak pernah mencuri. Jantung ini ada satu otot, namanya endocardium. Endocardium ini tidak akan mengambil darah yang beroksigen buat dirinya. 100% darah yang diterima, 100% darah yang berkualiti juga akan dipam semula. Tidak pernah sesekali dia menggunakannya buat keperluan dirinya.

Sekiranya coronary artey tersumbat, jantung tetap tidak akan mencuri. Apa yang akan terjadi? Kematian. Dan jantung menujukkan satu lagi sikap, lebih baik mati dalam kemulian daripada mati dalam kehinaan.

Jantung juga tidak mementingkan diri. Dia tahu organ-organ lain di dalam badan memerlukan bantuannya. Dia bekerja dalam jemaah, ada "team work". Jantung mengepam 5 L darah dalam masa satu minit. Jumlahnya hampir-hampir satu baldi air. Dia bekerja tanpa rehat. Sekiranya manusia tidur, otaknya akan berehat. Tapi jantungnya akan terus menjalankan tanggungjawabnya kepada Allah.


Jantung menerima arahan dari SA node. Bahasa mudahnya, SA node ini seperti seorang ketua dan jantung akan mematuhi arahan ketuanya. Dia tidak akan datang lambat. Dia tahu betapa penting dirinya. Dia perlu selalu berinteraksi, menjaga batas perhubungannya. Sekiranya dia berhenti berinteraksi, akan berlaku "sudden cardiac death". Jantung akan tiba-tiba mati.


Satu lagi perkara mengenai jantung - dia tidak akan berhenti bergerak. Apa yang akan terjadi kalau jantung berhenti bergerak? Darah akan bergumpal dan seterusnya menyebabkan strok dan serangan sakit jantung. Jantung mengajar kita agar sentiasa belajar - menjadi continuous learning person. Jangan berhenti. Exam bukannya terminal (penamat) segalanya-galanya. Sebagai seorang muslim, perlu belajar sehingga ke liang lahad.

Jantung ini patuh pada siapa?? Jantung ini patuh pada penciptanya, Allah. Kalau dia patuh pada saya dan awak, dah lama jantung mati. Contohnya, awak beri arahan, sekarang berdegup cam gini...cam gini...Lepas tu, awak beri lagi arahan...berdegup cam gini...cam gini...Awak akan jadi gila, dan jantung juga akan mati kerana mematuhi peraturan yang tidak masuk akal.

Kadang kita tidak sedar betapa hebatnya kasih sayang Allah buat hambaNya. Derhaka macam mana pun, jatung tetap berfungsi dengan baik. Semua itu nikmat. Nasihat saya buat awak dan saya, bertaubatlah sebelum jantung itu berhenti berfungsi kerana mematuhi perintah RabbNya.

Semoga jadi renungan buat semua..

"O Allaah, place light in my heart, light in my tongue, light in my hearing, light in my sight, light behind me, light in front of me, light on my right, light on my left, light above me and light below me; place light in my sinew, in my flesh,
 in my blood, in my hair and in my skin;
 place light in my soul and make light abundant for me; make me light and grant me light."


Wednesday, October 13, 2010

✿ Aisyah binti Abu Bakar ra ✿

Assalammualaikum wrt
may this note find you in the blessing of Allah and in the best of health and iman ;) 



Aisyah ra bunga indah menghiasi taman keimanan dan disiram dengan limpahan wahyu sehingga aroma harumnya begitu semerbak dari barat sampai ke timur.

Kesuciannya diumumkan dari tujuh lapi langit dan Isteri Rasulullah saw di dunia dan akhirat.

Di bawah naugan kemuliaan,
Aisyah ra, puteri kepada pasangan Abu Bakar Ash-Shiddiq ra dan Ummu Ruman binti 'Amir, saudara kandung kepada pemilik dua selendang (Dzaatun Nithaaqain), iaitu Asma Abu Bakar dan pemanah handalan Abdurrahman bin Abu Bakar, serta Ummu Abdullah bin zubair. Suaminya adalah manusia paling agung sepanjang zaman, kekasih Allah, Muhammad bin Abdullah SAW. 

Dia adalah isterimu di dunia dan akhirat,
Keputusan Rasulullah untuk menikahi Aisyah berdasarkan petunjuk wahyu yg dtg dr langit. Rasulullah saw pernah melihatnya dalam mimpi selama tiga hari tiga malam. Dalam mimpinya Jibril dtg dengan membawa gambar Aisyah ra dalam sepotong kain sutera hijau seraya berkata, " ini adalah isterimu di dunia dan akhirat" 
(Mutaffaq 'alaih dan h.r tirmidzi)
Kebahagiaan yg sempurna,
Rasa bahagia menyeliputi hati Rasulullah saw dan para sahabat, sekembalinya drpd perang badar. Kedatangan syawal  menyerikan lagi kebahagiaan ini kerana Rasulullah saw mulai serumah dengan Aisyah ra.

" Rasulullah menikahiku saat aku berusia 6 thun, saat tiba di madinah kami tggal di perkampungan bani Al-Harits bin khazraj. Aku sempat sakit demam sehingga rosak rambutku. Ketika rambutku mulai tumbuh kembali, ibuku Ummu Ruman menemuiku, saat itu aku sedang bermain dengan anak-anak sebayaku di atas kayu. Ibuku memanggil dan membawaku pulang ke rumah. Aku dibiarkan beristirehat sejenak hingga nafasku kembali normal. Kemudian ibuku mengambil air untuk membersihkan muka dan kepalaku lalu mebawaku masuk ke rumah. Ternyata di dalam rumah telah berkumpul sejumlah wanita Ansar yg segera menyambutku. ' semoga kebaikan dan keberkatan menyertaimu' ibuku menyerahkanku kepada mereka untuk dirias. sampai saat itu aku belum sedar apa yg berlaku sehingga tiba waktu dhuha aku dikejutkan dengan kedatangan Rasulullah saw. melihat kedatangan Rasulullah saw wanita-wanita ansar meninggalkanku bersama beliau. saat itu aku berusia 9 thun" 
(Mutaffaq 'alaih)

Aisyah ra yg masih terlalu muda.
Rasulullah saw sgt memahami keadaan Aisyah yg masih muda. Oleh itu beliau mendidiknya dengan ilmu, hikmah dan akhlak, beliau tidak pernah melarang aisyah untuk melakukan perkara-perkara yg dilakukan oleh rakan sebayanya. Rasulullah turut mengizinka Aisyah untuk bermain dengan alat permainan bahkan mengizinkan rakan-rakan aisyah untuk bermain dirumah Rasulullah saw.

" Aisyah ra menceritakan bahawa ia pernah bermain dengan anak-anak perempuan sebayanya de depan Rasulullah saw. Aisyah ra berkata, "teman-teman perempuan sepermainanku suka dtg ke rumah. Awalnya mereka sgt segan bertemu dengan Rasulullah saw. tetapi beliau menyuruh mereka untuk berkumpul di sekitarku"
(Mutaffaq 'alaih)
Biarkan aku ikut merasakan perdamaian di antara kalian,
Rasulullah selalu menenangkan Aisyah dan membahagiakannya.

An-Nu'man bin Basyir ra berkata;
" Abu Bakar dtg bertemu Rasulullah saw, tiba-tiba ia terdengar Aisyah berbicara kepada beliau dengan suara yg cukup tggi, maka Abu Bakar menegur keras, " wahai puteri Fulanah, engkau berani berbicara kepada Rasulullah saw dengan suara tinggi seperti itu!' melihat hal itu, Rasulullah saw langsung meleraikan keduanya. Kemudian Abu Bakar pulang. Rasulullah terus berusaha menenangkan Aisyah. beliau berkata, ' Bukankah engkau sendiri melihat, aku telah melindungimu dr kemarahan ayahmu'. beberapa saat kemudian, Abu Bakar dtg kembali. Kali ini ia mendengar Rasulullah saw sedang tertawa bersama Aisyah. Maka Abu Bakar berkata "Biarkan aku ikut merasakan perdamaian di antara kalian" 

(h.r Abu Dawud)
Akhlak mulia Rasulullah saw

Firman Allah;
Dan sesungguhnya kamu (Muhammad) benar-benar berbudi pekerti yang agung (Al-Qalam: 4)

Aisyah berkata, " Rasulullah tidak pernah memukul isteri atau pelayan, kecuali memukul ketika sedang berjihad di jalan Allah. Beliau juga tidak pernah membalas dendam terhadap org yg menyakitinya, kecuali jika aturan Allah dilanggar. Saat itulah beliau membalasnya kerana Allah Azza wa jalla"
(h.r Muslim)
Rasulullah saw walaupun sibuk dengan urusan dakwah, namun beliau tetap tampil sebagai suami yg sgt ideal. beliau sempat membantu isteri-isterinya menyelesaikan urusan rumahtangga. 

Aisyah ra pernah ditanya tentang apa yg dikerjakan oleh Rasulullah saw didalam rumah, Ia menjawab " ia membatu pekerjaan isterinya, sampai mendengar azan, baru beliau keluar"
(h.r Bukhari)
Ilmu berharga
Rasulullah mengajar Aisyah, Kelembutan dan kasih syg adalah sumber segala kebaikan.

Syuraih bin Hani' " saat Aisyah hendak naik unta, ia merasa agak kesulitan, sehingga menarik-narik untanya. Melihat hal itu, Rasulullah saw berkata, 'Hendaknya engkau bersikap lemah lembut, kerana kelembutan dalam sesuatu hanya akan menampakkan keindahan, dan jika kelembutan hilang dr sesuatu maka akan menampakkan kejelekan"

Urwah bin Zubair ra meriwayatkan, bahawa Aisyah ra, isteri Rasulullah saw berkata, Suatu ketika beberapa orang yahudi menemui Rasulullah saw. Mereka berkata As-saamu 'alaikum (semoga kematian menghampirimu) Aisyah yg menangkap maksud mereka, maka menjawab, Wa' alaikumus salam wal la'nah ( begitu juga kalian, semoga kematian dan laknat menghampiri kalian) mendengar hal tersebut Rasulullah saw berkata ' tenanglah wahai Aisyah, sesungguhnya Allah menyukai kelembutan dalam segala sesuatu' Aisyah berkata, Wahai Rasulullah apakah engkau tidak mendengar apa yang mereka katakan tadi? beliau menjawab, Ya aku sendiri menjawabnya, wa alaikum ( dan kalian juga) 
(Mutaffaq 'alaih)
Ketulusan dan Keadilan Rasulullah saw
Rasulullah tidak pernah pilih kasih dalam hal agama mahupun kepada sesiapa pun. sebagai contoh,

Aisyah ra pernah menyindir kekurangan Shaffiyah binti Huyay ra yang memiliki postur tubuh yg pendek di hadapan Rasulullah saw, Aisyah ra berkata " cukuplah untuk menegetahui kekurangan shafiyyah , bahawa dia itu begini (maksudnya pendek), Rasulullah saw berkata, "sesungguhnya engkau telah mengatakan kata-kata yang telah dicampur dengan air laut, maka air laut akan tercemar olehnya."

meskipun Rasulullah saw saangat mencintai Aisyah ra, tapi beliau tidak membenarkannya menyentuh kehormatan saudara sesama muslimah dan menyebut kekurangannya.

Kecemburuan Aisyah ra
Aisyah ra, berkata " Aku tidak pernah cemburu kepada isteri-isteri Nabi saw sebesar kecemburuanku kepada Khadijah, padahal aku tidak pernah berjumpanya. Jika Rasulullah saw menyembelih kambing maka beliau berkata " Bahagikan kepada teman-teman khadijah. aku pernah membuat Rasulullah marah kerana berkata, 'Lagi-lagi khadijah' beliau berkata ' Sesungguhnya aku menyintainya"
(Mutaffaq 'alaih)

Kedudukan Aisyah ra di hati Rasulullah saw.
Aisyah mendapat kedudukan tertinggi di hati Rasulullah. 

Aisyah ra, menyatakan bahawa ia pernah bertanya " wahai Rasulullah saw, siapakah org yg paling kau cintai? beliau bertanya " kenapa engkau bertanya seperti itu?" Aisyah ra menjawab. " aku ingin mencintai org yg engkau cintai." beliau menjawab " Dia adalah Aisyah"

Detik-detik terakhir kehidupan Rasulullah saw,
Aisyah menuturkan " ketika masih sihat, Rasulullah saw pernah bersabda, Sesungguhnya tidak ada nabi yg dicabut nyawanya kecuali setelah melihat tempat tinggalnya di dalam syurga, lalu dia diberi pilihan,' ketika Rasulullah saw didatangi malaikat maut, kepalanya berada dipahaku, Beliau sempat pengsan beberapa saat lalu kembali sedar, Saat itulah beliau mendongakkan pandangannya ke atas seraya berkata, 'Ya Allah! Ar-Rafiiqul A'laa (syurga). Aku sedar bererti beliau tidak memilih kita. lalu aku teringat dengan ucapan beliau ketika masih sihat, 'sesungguhnya tidak ada Nabi yg dicabut nyawanya kecuali setelah melihat  tempat tinggalnya di syurga lalu diberi pilihan. Itulah kalimat terakhir yg diucapkan oleh Rasulullah saw yakni Ya Allah! Ar Rafiiqul A'laa.

Kelebihan khusus Aisyah ra,
Aisyah ra berkata, " ada tujuh kelebihan dalam diriku yg tidak dimiliki wanita mana pun kecuali kelebihan-kelebihan yg diberikan kepada Maryam binti Imran. Demi Allah dengan mengatakan hal ini aku tidak bermaksud membanggakan diriku atas teman-temanku.

Abdullah bin shafwan bertanya, " apa tujuh kelebihan itu, wahai ummul mukminin?" Aisyah menjawab " Malaikat membawa gambarku (dalam mimpi) kepada Rasulullah saw, Rasulullah saw menikahiku saat aku verumur 6 thun, lalu aku serumah dengan beliau saat berumur 9 tahun, beliau menikah denganku saat aku perawan, dan itu hanya beliau lakukan denganku, wahyu turun kepada beliau saat beliau  berada dalam satu selimut denganku, aku adalah orang yang paling beliau cintai, Allah menurunkan ayat Al-Quran kerana aku, ( kisah fitnah), aku melihat jibril dan tidak ada satu pun dr isteri beliau yg pernah melihatnya, Rasulullah saw meninngal dirumahku, dan saat itu tidak ada org yg mengurusnya kecuali aku dan malaikat.

Menuju Ar - Rafiiqul A'laa
Pada bulan Ramadhan tahun 58 hijrah Ummul Mukminin Aisyah sakit teruk. Sebelum meninggal ia berwasiat agar dikuburkan di permakaman Baqi' bersama-sama isteri nabi yg lain dan keluarga beliau. tepat 17 Ramadhan Aisyah menghembuskan nafasnya yg terakhir. Ummu salamah berkata, " Demi Allah, dia adalah org yg paling dicintai Rasulullah saw selain ayahnya"

Sesungguhynya orang-orang yang bertaqwa itu berda di dalam taman-taman syurga dan sungai . di tempat yg disenangi di sisi Tuhan yg berkuasa. ( Al-Qamar 54-55)

Begitulah sebahagian drpda riwayat hidup Aisyah ra bersama Rasulullah saw. banyak lagi peristiwa penting yg berlaku, namun kesuntukan masa tidak mengizinkan diri ini untuk menyambung coretan puteri kesayangan Rasulullah saw. semoga kisah Aisyah ra banyak memberi pengajaran buat kita. iA.

Sumber: 35 sirah sahabat wanita, Mahmud Al-Mishri.

-light of honour- 


Tuesday, October 12, 2010

cry out...


Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang seperti sia-sia..
Allah tahu betapa keras engkau sudah berusaha.

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih..
Allah sudah menghitung air matamu.

Jika kau fikir bahawa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu terasa berlalu begitu saja..
Allah sedang menunggu bersama-samamu.

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menghubungimu..
Allah sentiasa berada disampingmu.

Ketika kau fikir kau sudah berusaha sesungguhnya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi..
Allah mempunyai jawapannya.

Ketika segalanya menjadi sesuatu yang tidak masuk akal dan kau merasa tertekan..
Allah bersamamu untuk menenangkanmu.

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak jejak harapan..
sebenarnya Allah sedang berbisik kepadamu.

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur..
Allah telah pun memberkatimu.

Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban..
Allah akan tersenyum padamu.

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi..
Allah sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu.

Oleh itu ingatlah.. 
dimana pun kau berada..
Allah akan mengetahui dan senantiasa berada disampingmu..

untuk setiap masa dan ketika, Allah sentiasa ada

Sunday, October 10, 2010

Apa yang diperlukan mungkin lebih baik dari yang diinginkan =)

Aku meminta kepada Allah setangkai bunga yang segar..
Tapi Allah memberiku kaktus berduri..
Aku meminta kepada Allah haiwan kecil yang cantik..
Tapi Allah memberiku ulat yang berbulu..
Aku sedih, kecewa dan tertanya-tanya..
Kenapa Allah tak memberiku apa yang aku inginkan..


Namun, seiring dengan berjalannya waktu..
Ku lihat..
Kaktus yang dulunya berduri tajam..
Sekarang mengeluarkan bunga yang indah..
Cukup indah..
Dan ulat yang dulunya berbulu sekarang sudah membesar..
Lalu berubah menjadi kupu-kupu yang amat cantik..


Semua indah pada waktunya..
Rupanya baru ku sedar..
Allah tak beri apa yang aku inginkan..
Tapi beri apa yang aku perlukan..
Allah tidak zalimkan? 


"... Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, 
padahal itu baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,
padahal ia tidak baik bagimu.
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui..."
[ Al-Baqarah : 216 ]