Saturday, March 12, 2011

kita yang menjemput...

Nothing much to say but then, its our turn to update this super awesome blog so we have to create at least a sentence right? :p ok. lets start.

Well, most of us know what was happening in Japan recently. Its clear that when Allah swt says kun fayakun, nothing can be saved, no one can help except Him. Alright, stop blabbering. Lets reflect ourselves. what did we do in the past? we keep on sighing whenever something bad happens. we forgot to thank Allah swt for what He gave us before.

Setiap kali ada bencana alam di bumi ini,kita pasti akan teringat kisah-kisah umat terdahulu yang diceritakan dalam Al-Quran untuk kita ambil sebagai pedoman.Antaranya kisah kaum Nabi Lut yang diazab kerana melakukan hubungan sejenis(homoseksual). Seksaan yang dirasai mereka telah difirmankan dalam Surah Hud:82-83 yang bermaksud:

"Maka ketika keputusan Kami datang, Kami mengjungkirbalikkan negeri kaum Lut,dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar, yang diberi tanda oleh Tuhanmu. Dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang yang zalim." 

Banyak lagi kisah-kisah umat terdahulu yang diceritakan dalam Al-Quran yang boleh kita ambil pengajaran. Antaranya ialah kisah kaum Samud dan kisah kaum Adn. pendek kata, kita hendaklah menjauhi perbuatan zalim dan maksiat iaitu perbuatan-perbuatan yang Sang Pencipta murkai.

sungguh janji Allah amat pasti dalam ayat2 indah Al-Kitab.

belum kering airmata rakyat Indonesia, kejadian tsunami di Jepun sekali lagi menggemparkan dunia dengan ratusan nyawa terkorban. Apakah sempat untuk kita bertaubat, membayar zakat, mengqada' solat, menutup aurat etc.? dengan hanya satu gelombang, Dia mampu menenggelamkan bangunan pencakar langit etc. MasyaAllah, sungguh pedih azab Allah swt. Sungguh besar kekuasaanNya. Tiada lagi reaktor nuklear yang dibanggakan untuk menghalang pencerobohan berlaku, malahan buatan tangan mereka itulah yang akan menghantui hidup mereka sekiranya 'leakage' berlaku. Sehebat manapun ciptaan manusia, apabila hukum Allah swt diketepikan, inilah balasannya. He pays us by cash. TETAPI, sejauh mana kita mengambil iktibar dan pengajaran atas apa yang telah Dia perlihatkan?

Ayuh, kita sama sama muhasabah diri. semoga bencana yang melanda Tokyo menjadi titik tolak untuk kita menjadi yang lebih baik insyaAllah.

sungguh Allah swt maha pengampun.. subhanallah..

"Mereka itulah yang memperoleh keampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang orang yang mendapat petunjuk" (24-157)

by,
miss v..miss c^2..miss d senior.

2 comments:

Anonymous said...

likelikelike!!!!

miss v said...

huu ade jgk yg like dgn post xseberapa kami ni ye :p