Monday, April 25, 2011

Jom belajar dari cicak

      
      
           Mungkin selama ini kita sering mendengar kisah tentang semut,burung dalam mengambil ikhtibar dalam kehidupan. Apa kata kali ini kita belajar sesuatu dari seekor cicak, makhluk ciptaan Allah yang dikurniakan kelebihan kaki yang melekit. 

       Makanan seekor cicak biasanya serangga yang berterbangan seperti lalat,nyamuk.. Sedangkan cicak tidak dikurniakan sayap pon. Tetapi, setiap hari cicak dijamin rezekinya....tidak kebuluran. Kan bagus kalau Allah kurniakan cicak sepasang sayap supaya ia mudah untuk memburu makanan-makanannya. Tetapi Allah mengurniakan mata yang tajam, lidah yang panjang dan kaki yang kuat untuk mencengkam dinding supaya tidak jatuh ketika memburu. 

     Mungkin kita melihat satu kekurangan jika cicak tidak bersayap tetapi jangan lupa yang cicak menggunakan kelebihan lain yang Allah kurniakan padanya. Samalah macam kehidupan kita ini. Manusia seringkali melihat begitu banyak kekurangan yang ada pada diri jika dibandingkan dengan orang lain. Lalu, kekecewaan dan kesedihan sering menghinggapi hati kita. Namun, Allah masih kurniakan kita kelebihan yang lain pada setiap hamba-Nya. 

           Contohnya, seorang pelajar yang kaya mampu untuk menghadiri kelas tambahan untuk menjadi pandai tentang subjek yang dipelajarinya. Namun, ini tidak bermakna yang pelajar miskin tidak mampu untuk menguasai subjek yang sama. Allah masih mengurniakan kelebihan kerajinan buat pelajar miskin supaya dapat  menguasai pelajaran itu. 

        Carilah kelebihan yang Allah sudah kurniakan dalam diri dan gunakanlah ia sebaik mungkin,bukan hanya meratapi kekurangan diri.

1 comments:

C.I.N.T.A said...

OMG the cicak is very menggelikan, hehe can i change the image to the cartoon one ke? hehe leh ke author?