Monday, April 18, 2011

Cerita telinga

``Pada zaman dahulu, ada sebuah negara yang diperintah oleh raja dan permaisuri. Pada suatu hari, si permaisuri melahirkan seorang anak. Kedatangan putera raja sangatlah dinantikan oleh pasangan diraja serta rakyat jelata. Namun malangnya putera tersebut tidak mempunyai tubuh normal seperti manusia biasa i.e sang putera hanya mempunyai sebelah telinga sahaja. Sang raja begitu gelisah dan risau melihatkan keadaan putera yang tidak normal seperti bayi yang lain. Maka sang raja memanggil semua menteri-menteri untuk berkumpul untuk mencari penyelesaian kepada masalah puteranya. Takdir Allah seorang daripada menteri mencadangkan agar semua bayi  lelaki yang bakal dilahirkan serta semua lelaki yang ada dalam negara tersebut dipotong sebelah telinganya agar apabila sang putera besar, beliau akan merasa dirinya normal seperti lelaki yang lain. Maka dengan berat hatinya, semua lelaki akur untuk memotong sebelah dari telinga mereka.

Setelah sekelian lama, datanglah seorang lelaki dari negara lain melawat negara tersebut. Apabila pemuda tersebut menjejakkan kaki di negara tersebut, semua rakyat negara itu mentertawakannya kerana dirinya yang "normal" itu dianggap tidak normal oleh rakyat negara tersebut....

"Hahaha..tak normalnya ada 2 telinga..orang lain semuanya 1 telinga sahaja.."

Dia menghadapi saat2 yg sgt sukar berhadapan dengan rakyat di negara itu kerana menganggap dirinya tak normal sedangkan yg normal adalah bertelinga 2 bukannya 1..

The End!

So, boley tangkap x ape kaitan cerita tu dengan kita pada zaman sekarang???

Actually cerita tu nak gambarkan begitulah kehidupan muslim di dunia ini. Sebenarnya orang muslim@orang yang bertelinga dua itulah yang normal actually. Namun disebabkan dia hidup dikalangan orang yang x noramal@bertelinga sebelah, maka dia dikatakan tidak normal lagi..

Xpe2..jangan risau,.ade satu H.R. Muslim  tu bunyinya lebih kurang camni:

"Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah Salawatu Alai Wasalam, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing"

Lagipun syurga tu kan mahal sgt harganya. So orang yang da susah payah utuk meraih keredhaanNya sajalah yang layak mendapatnya...

Jom kita sama jadi orang telinga dua di dunia yang sekejap ni je..(*_*)

0 comments: