Monday, March 28, 2011

Sayang Allah pada hambaNya..tidur pun dapat ganjaran pahala??

Tidur merupakan salah satu dari nikmat kurniaan Allah kepada kita. Semasa tidur sebahagian anggota tubuh kita akan dapat berehat, sebahagian dari otak kita juga dapat berehat. Jika manusia tidak dapat tidur, dia akan menjadi separuh gila (diganggu igauan semasa jaga atau hallucination). Oleh itu manusia perlukan tidur biarpun sebentar saja.

Seorang yang berusia 60 tahun akan menghabiskan masa lebih kurang 20 tahun untuk tidur. Sekiranya dia tidur mengikut Sunnah Rasullullah saw, maka tidurnya akan jadi ibadah. Allah hanya akan terima ibadat yang dilakukan dengan ikhlas. Tidur adalah ibadah yang paling ikhlas.

Seseorang tidak perlu dipaksa atau terpaksa untuk tidur. Ganjaran Allah untuk orang yang amalkan Sunnah sangat besar. Satu Sunnah yang diamalkan berterusan akan diberi ganjaran 100 pahala mati syahid sedangkan satu pahala mati syahid sudah cukup untuk menjamin seseorang untuk masuk syurga. Di dalam tidur sendiri ada banyak Sunnah.. Sebaliknya, jika seseorang tidur cara selain dari cara Nabi SAW, dia hanya akan dapat kerehatan saja.

Berikut adalah antara Sunnah-sunnah Nabi saw sebelum, ketika dan selepas tidur:

1. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian) tapi hakikatnya harga yang Allah janjikan adalah syurga.

2. Jangan tidur dalam keadaan kaki anda menghala arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.

3. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu,dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah?
Subhanallah 33 X, Alhamdulillah 33 X, Allahuakbar 33 X.

4. Baca 4 Qul (Surah Ikhlas, Surah Al-Kafiruun, Surah Al-Falaq, Surah An-Nas) tiup ke tapak tangan dan sapu keseluruh badan untuk menghindarkan sihir dan niat jahat manusia.

5. Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga, Allah akan mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam. Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang.

6. Ambil wudhu sebelum tidur dan Solat Sunat Taubat 2 rakaat.

7. Maafkan semua kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang piutang sebelum tidur.

8. Tidur cara Rasulullah saw dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.

Banyak lagi Sunnah Nabi SAW yang boleh diamal, semuanya mudah untuk dilakukan. Lebih mudah daripada bersolek atau pakai 'night-cream' sebelum tidur. Lebih mudah daripada buat senaman ringan sebelum tidur.

Bukan sahaja tidur, malahan makan, mandi, minum semuanya sebagai ibadah dan diberi ganjaran pahala sekiranya kita melakukannya dengan niat kerana Allah Subhanallah Taala. Sayang kan Allah kat kita?? So jom beramal!!!

Saturday, March 26, 2011

10 Pembasuh Dosa & Penawar Hati

Hassan al-Basri r.a. berkata: "Ketika saya berkeliling di jalan-jalan kota Bashrah dan di pasarnya dengan seorang pemuda ahli ibadah, tiba-tiba saya melihat seorang tabib yang sedang duduk di atas kerusi."

Dia dikelilingi oleh laki-laki, perempuan dan anak-anak. Di tangan mereka masing-masing terdapat gelas yang berisi air. Mereka meminta petua dan ubat untuk penyakitnya.

Kemudian, pemuda yang bersamaku maju ke depan tabib, lalu dia berkata:
"Wahai tabib, apakah kamu punya ubat yang mampu membersihkan dosa dan menyembuhkan penyakit hati?"


Kemudian, si tabib itu menjelaskan: "Ambillah sepuluh macam ramuan: 

1. Ambillah akar pohon fakir bersama akar-akar pohon tawaddhu' (kerendahan hati),
2. Campurkanlah padanya tumbuhan taubat,
3.Taruhlah ke dalam bekas keredhaan,
4. Tumbuklah dengan penumbuk qana'ah,
5. Masukkan dalam kuali taqwa,
6. Lalu tuangkanlah padanya air malu,
7. Didihkanlah dengan api mahabbah,
8. Tuangkanlah ke dalam gelas syukur,
9. Kemudian kipaslah dengan kipas harapan,
10. Lalu minum dengan sudu pujian.

Sesungguhnya jika kamu mengerjakan hal itu, maka akan menjadi ubat bagimu dari semua penyakit dan bencana di dunia dan di akhirat." - Dipetik daripada Kitab Nashaihul 'Ibad, Imam Nawawi

Sunday, March 20, 2011

HATI DAN IMAN


Assalamualaikum pembaca blog CERITA <3 CINTA <3;

-miss D terbaca 1 coretan blog yg bg miss D rasa terkesan apbl membacanya.. teruskan membaca utk dikongsi bersama hati, iman dan anda semua- xox0 


Assalamualaikum;

Hari ini saya ingin bertanya pada diri saya dan anda semua satu soalan. Kenapa ya, perkara yang haram itu terasa nikmat dilakukan? Lebih-lebih lagi sekarang. Kalau dulu malu-malu, sekarang mana pergi pakaian malunya?


Coretan ini adalah pandangan peribadi. Saya sekadar ingin berkongsi sebatas ilmu yang saya ada.

Seandainya hati kita terdetik melakukan sesuatu yang salah, cuba bayangkan ianya ibarat kita mencederakan diri kita. 
Sakit atau tidak? Jika sakit, jangan kita lakukan dan jika tidak tahu atau tidak sakit, sila cuba.

Cuba bayangkan pisau yang tajam menghiris kulit secara perlahan. Memisahkan kulit, daging dan deretan lemak menjadi dua. Darah menghambur keluar. 
Sudah pasti kalau kita mencederakan diri sendiri, sudah tentu kita memikirkan dan mempertimbangkan rasa sakit yang paling ringan mahu diberikan. Kita potong perlahan-lahan, hanya hujung pisau sahaja yang kita gunakan, tapi kalau di akhirat nanti, agak-agak Allah ada tanya tidak? "Wahai si pulan, kamu sakit? Sabar ya, sikit lagi hukuman api neraka ini selesai kamu jalani. Aku akan masukkan kamu ke neraka perlahan-lahan."

Sedarlah! Setiap kali kita melakukan maksiat, kita sebenarnya telah mencederakan sesuatu dalam diri kita. Tanpa kita sedar, kita telah mencederakan HATI dan IMAN kita. Astaghfirullah. 

Bayangkan hari-hari:


Kita berburuk sangka dengan manusia lain, kita telah mencederakan HATI dan IMAN kita.

Kita bebas bergaul dengan bukan muhrim, kita telah mencederakan HATI dan IMAN kita.

Kita berkata yang sia-sia dan menyakitkan hati orang lain, kita telah mencederakan HATI dan IMAN kita.

Kita melakukan perkara yang sia-sia, kita telah mencederakan HATI dan IMAN kita.

Ya Allah, seandainya tiap-tiap hari kita mencederakan HATI dan IMAN kita, bilakah pula masanya kita mahu merawatnya?

"Sekali-kali tidak! bahkan apa yang mereka kerjakan itu telah menutupi hati mereka.” (Al-Muthaffifin:14)

Ketahuilah bahawa janji Allah, jika kita baca, tahu dan faham, ianya tidak pernah dusta. Sesungguhnya, janji Allah itu benar. Seperti itu jugalah firman Allah:

"
Dan orang-orang yang mengingkari ayat-ayat Allah dan pertemuan denganNya, mereka berputus asa dari rahmatKu, dan mereka itu akan mendapat azab yang pedih." (Al-Ankabut: 23)

Setiap kali kita melakukan dosa dan maksiat, setiap kali itulah kita mencederakan HATI dan IMAN kita dengan mencacatkan fungsinya sebagai petunjuk diri. Agak-agak apakah kondisi HATI dan IMAN kita sekarang seandainya sudah tiap-tiap hari kita mencederakannya tanpa memberikan sebarang 'rawatan intensif'?Mungkinkah HATI sudah MATI? Mungkinkah IMAN sudah HILANG?

Kesimpulannya, marilah kita sama-sama muhasabah, duduk sebentar dan koreksi HATI dan IMAN kita.

Pesan dari saya, apabila membaca buku, bacalah dengan kritis. Apabila melihat manusia, lihatlah dengan pandangan yang polos dan tidak perlu kritis menilai sebelum mengenalinya.

Semoga Allah memberkati hamba-hambaNya yang tidak lupa mengingatiNya setiap saat hidupnya. Amin.


ulasan dr miss D : ouch, it's hurt when i read this article.. To IMAN, maafkan diri ini kerana kadangkala gagal mengawal HATI. Ya ALLAH, pandulah HATI ini utk mencari redha Mu yg hakiki :D

nantikan kemunculan miss D dlm ulasan2 blog akan dtg yea! 
(miss D x reti tulis blog sendiri, reti comment je :D )  

Saturday, March 12, 2011

kita yang menjemput...

Nothing much to say but then, its our turn to update this super awesome blog so we have to create at least a sentence right? :p ok. lets start.

Well, most of us know what was happening in Japan recently. Its clear that when Allah swt says kun fayakun, nothing can be saved, no one can help except Him. Alright, stop blabbering. Lets reflect ourselves. what did we do in the past? we keep on sighing whenever something bad happens. we forgot to thank Allah swt for what He gave us before.

Setiap kali ada bencana alam di bumi ini,kita pasti akan teringat kisah-kisah umat terdahulu yang diceritakan dalam Al-Quran untuk kita ambil sebagai pedoman.Antaranya kisah kaum Nabi Lut yang diazab kerana melakukan hubungan sejenis(homoseksual). Seksaan yang dirasai mereka telah difirmankan dalam Surah Hud:82-83 yang bermaksud:

"Maka ketika keputusan Kami datang, Kami mengjungkirbalikkan negeri kaum Lut,dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar, yang diberi tanda oleh Tuhanmu. Dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang yang zalim." 

Banyak lagi kisah-kisah umat terdahulu yang diceritakan dalam Al-Quran yang boleh kita ambil pengajaran. Antaranya ialah kisah kaum Samud dan kisah kaum Adn. pendek kata, kita hendaklah menjauhi perbuatan zalim dan maksiat iaitu perbuatan-perbuatan yang Sang Pencipta murkai.

sungguh janji Allah amat pasti dalam ayat2 indah Al-Kitab.

belum kering airmata rakyat Indonesia, kejadian tsunami di Jepun sekali lagi menggemparkan dunia dengan ratusan nyawa terkorban. Apakah sempat untuk kita bertaubat, membayar zakat, mengqada' solat, menutup aurat etc.? dengan hanya satu gelombang, Dia mampu menenggelamkan bangunan pencakar langit etc. MasyaAllah, sungguh pedih azab Allah swt. Sungguh besar kekuasaanNya. Tiada lagi reaktor nuklear yang dibanggakan untuk menghalang pencerobohan berlaku, malahan buatan tangan mereka itulah yang akan menghantui hidup mereka sekiranya 'leakage' berlaku. Sehebat manapun ciptaan manusia, apabila hukum Allah swt diketepikan, inilah balasannya. He pays us by cash. TETAPI, sejauh mana kita mengambil iktibar dan pengajaran atas apa yang telah Dia perlihatkan?

Ayuh, kita sama sama muhasabah diri. semoga bencana yang melanda Tokyo menjadi titik tolak untuk kita menjadi yang lebih baik insyaAllah.

sungguh Allah swt maha pengampun.. subhanallah..

"Mereka itulah yang memperoleh keampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang orang yang mendapat petunjuk" (24-157)

by,
miss v..miss c^2..miss d senior.

Wednesday, March 9, 2011

How to achieve ISTIQAMAH?

Allah the Almighty says:
"Therefore, stand firm (on the straight path) as you are commanded and those who turn in repentance with you. And do not transgress, for He (Allah) sees well all that you do."
(11:112)

On the authority of Abu 'Amr, though others call him Abu 'Amrah Sufyan bin 'Abdullah, RA, who said:
I said: "O Messenger of Allah, tell me something about Islam which I could not ask anyone about save you." He (Prophet Muhammad) answered: "Say: 'I believe in Allah', and then stand firm and steadfast (ISTIQAMAH)."


Yet, still it's too hard to perform istiqamah. Here are some ways that we can do to achieve that. According to Ibn al-Qayyim, there are 5 conditions to achieve Istiqamah in performing required deeds:
1. The act should be done for the sake of Allah alone (ikhlas).
2. It should be done on the basis of knowledge ('ilm).
3. Performing ibadah should be in the same manner that they have been commanded.
4. To do it in the best way possible.
5. Restricting oneself to what is lawful while performing those deeds.


 And also, according to other scholars of suluk, i.e. behavior, there are certain steps to be followed in order to achieve Istiqamah (steadfastness):

1. Always being aware of the final destination, i.e. the Day of Judgment (Akhirah). And to use this awareness in a positive way as a motive to do good deeds. One way to do it is through remembering that a person's journey towards Akhirah starts the minute he / she passes away and leaves this world. One of the Salafs said:

"If you live until the morning do not wait for the evening and if you live until the evening do not wait for the morning."

2. Commitment (Musharatah). One has to make a commitment that he/she will be steadfast and will do things in the right way and in the best way possible, and to adhere to conjunctions of Islam. Unfortunately many Muslims are being lenient in making such a commitment.


3. To make continuous efforts (Mujahadah) to bring that commitment to reality. Some Muslims dare to make the commitment, but dare not to make the effort to make the commitment a reality.

4. Continuous checking and reviewing of one's deeds (Muraqabah). Being honest with oneself so as not to give false excuses for failing to fulfill a commitment.

5. Self accountability (Muhasabah). This should be done twice: Firstly, before we start doing something, ensuring that it pleases Allah, that we do it for His sake only, realizing the right way it should be done. Secondly, after the action has been done, to check whether we have achieved what we aimed for, and to check for defects and shortcomings, and that we still could have done it better by not being satisfied with our action.

6. Blaming oneself for not doing it perfectly after it has been done. Self blaming here is a positive one by using it as a motive, and by aiming for improvement and having the intention of doing things better next time. This leads to making another commitment and continual commitments to improve our performance.

7. Striving for improvement (Tahsin). We have to make improvements in all that we do (daily activities, work, actions, good deeds, ibadah, etc.) as one of our objectives.

8. To be humble towards Allah, realizing that no one is perfect except Him, seeking His forgiveness, guidance and support.

Let us achieve istiqamah!

Monday, March 7, 2011

who's there?

Assalamualaikum..

short entry..and reminder..hehe
kita selalu bace doa iftitah kan dalam solat.. masih ingatkah anda ape makne bacaan kita tu?? this morning while performing my subuh prayer I just thought of it and wanted to share it...



"Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya SOLATKU, IBADAHKU, HIDUPKU, MATIKU ADALAH UNTUK ALLAH Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan KEPADAKU DIPERINTAHKAN UNTUK TIDAK MENYEKUTUKAN BAGINYA dan aku dari golongan orang Islam."


hehe, ni doa kita kan?? so sejauh mane agaknye kite beriman dengan doa ni ye?? dalam setiap keputusan yang kita buat, dalam semua aktiviti harian yang kita lakukan, dalam kehidupan kita dan persediaan mati kita, adakah semuanya bersih, halus,tulus dan mulus semata-mata kerana Allah??aiyookkk??!!!!











A: knock2x..
B: who’s there?
A: death..
B: oops..is it that time already?? Sorry.. I’m not ready, can you come back later???
……………………….......................................................

Errrrrrr..soooo not gonna happen!!
The only choice we have is to be ready at all time..teehee









MARI BERUSAHA SEMUA! go3X!