Thursday, September 23, 2010

nikmat yang mana ya?


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Dari Anas r.a.berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda :  
Akan didatangkanlah orang yang terenak kehidupannya di dunia dan ia termasuk golongan ahli neraka pada hari kiamat nanti, lalu diceburkan dalam neraka sekali ceburan, lalu dikatakan :
"Hai anak Adam - yakni manusia, adakah engkau dapat merasakan sesuatu kebaikan - keenakan sekalipun sedikit? Adakah suatu kenikmatan yang pernah menghampirimu sekalipun sedikit?" 
Ia berkata :  "Tidak. Demi Allah, ya Tuhanku"
- yakni setelah merasakan pedihnya siksa neraka, maka kenikmatan-kenikmatan dan keenakan-keenakan di dunia itu seolah-olah lenyap sama sekali.

Juga akan didatangkanlah orang yang paling menderita kesengsaraan di dunia dan ia termasuk ahli syurga, lalu ia dimasukkan sekali masuk dalam syurga, lalu dikatakan padanya : 
"Hai anak Adam, adakah engkau dapat merasakan sesuatu kesengsaraan, sekalipun sedikit? Adakah suatu kesukaran yang pernah menghampirimu sekalipun sedikit?" 
Ia menjawab : "Tidak, demi Allah, tidak pernah ada kesukaranpun yang menghampiri diriku dan tidak pernah saya melihat suatu kesengsaraan pun sama sekali," 
- yakni setelah merasakan kenikmatan syurga, maka kesengsaraan dan kesukaran yang pernah diderita di dunia itu seolah-olah lenyap sekaligus
(Riwayat Muslim)

Ohh..Semoga kesusahan kita di dunia ini menjadi penyebab kita kita ke syurga, dan kesenangan kita di dunia ini bukan yang membawa kita ke neraka..dengan izinNya juga. 
(bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian)



 
"Faith is trusting in a prayer
Greater than yourself 
And knowing that whatever happens
This power will carry you through everything."


Read somewhere..what Hubbard said, "To avoid criticism - do nothing, say nothing, be nothing.' But people still criticize if one does nothing too, right?" [for us to think]



Eid Mubarak!

0 comments: